9 Ocak 2017 Pazartesi

TERSİNE DÜNYA / RUDOLF ARNHEİM

Benim için yeni yıl hiç beklemedik bir şekilde geldi. Yeni yıla kısa bir süre kala 6 yıldır oturduğumuz evimizden alelacele taşındık. Bir hafta içinde ev tuttuk, toplandık ve taşındık. Biz yeni eve yerleşmeye ve alışmaya çalışırken, maalesef ülkemiz de terör saldırıları olmaya devam eti. İçimiz kan ağladı hem 2016'nın son günlerinde hem de 2017'nin ilk saatlerinde.. Bu yüzden bir kaç haftadır kitap okumaya zaman ayıramadım. Kafamı toplamak ve konsantre olmakta zorlandığımdan okuma işini biraz askıya almak zorunda kaldım. 
Oysa okuma zevkine değer verdiğim bir arkadaşımın tavsiyesiydi "Tersine Dünya" .. Nasıl da hevesle almıştım, hatta Kindle aldığımdan beri kitap satın almama durumuma da son vermiştim. "Hayat biz planlar yaparken başımıza gelenmiş!" bazen de onun akışına, gelişine ayak uydurmak gerekirmiş. ben de öyle yaptım, yapmaya çalıştım... 
Ev yavaş yavaş yerleştiğine, lapa lapa kar yağdığına göre  kitap okuma keyfine geri dönmemek için hiç bir sebep yok. 
Tersine Dünya Kitabı, olaylara, insan ilişkilerine, bizi yöneten sisteme, kısacası dünyanın gidişatına "tersine" bir ayna tutuyor. Farklı bir bakış açısıyla dünyamızı sorgulamamıza neden oluyor. Yazar, sistem içinde, beden, mimik, duygu, ifade gibi kişisel farklılıklarımız ile sistem içinde değişime uğrayan davranışlarımızı ustalıkla kaleme almış. Sistem ve yönetim değişirse davranışlarımız ve hislerimizde otomatikman değişime uğrar. Bizden isteneni sorgulamadan yapmaya başladığımızda birbirinin kopyalanmış halleri gibi olmaya başlar, bizi biz yapan özgünlüklerimizi yitirmeye başlarız. Kaybetmek korkusunun esiri olur ve istenenleri yapmak için köleliğe soyunuruz. Üzerine uzun uzun düşünülecek, konuşulacak bir kitap, İyi ki okudum dediklerimden.. 
Farklı bir kitap arayışında olanlar için kaçırmamaları gereken bir kitap..


Sanat ve film teorisi ve görsel algı üzerine yapıtlarıyla tanınan Rudolf Arnheim (1904-2007), yazdığı tek romanı Tersine Dünya'da, adeta zihinlerimize ve düşüncelerimize dair perspektifimizi sorgularken, kimi zaman Kafka'yı hatırlatan bir dünya yaratıyor. Sıradışı bir roman okumak isteyenler, Tersine Dünya'da aradıklarını fazlasıyla bulacaklar…

"Ayrıca bütün katliamlardan ve yıkımlardan deliliğin, aptallığın, bencilliğin, kibrin ve dar kafalılığın, yani insan ruhunun zavallı bir karikatürünün sorumlu olduğunu kendime itiraf etmek zorunda kaldım… Nitekim yüzyıllardır Cervantes'in, Swift'in, Voltaire'in yazılarında yankılanan ve yakın zamanda Kafka'da korku dolu bir soru halinde körelip kalan kahkahalar gözyaşları kadar acıdır… Bu yüzden, tekinsiz ve kötücül bir biçimde bizimkine benzeyen bir dünya yaratmak için hayatımızı belirledikleri söylenen ana ilkeleri tersine çevirmenin yeterli olacağı fikri beni çok cezbetti…" 
-Rudolf Arnheim-
(Tanıtım Bülteninden)



Sayfa Sayısı: 256

Baskı Yılı: 2016


Dili: Türkçe
Yayınevi: İthaki Yayınları

Hiç yorum yok:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SOSYAL MEDYA